هوشمندسازی گلخانه با plc: بهبود عملکرد و کاهش هزینه ها

هوشمندسازی گلخانه با plc: بهبود عملکرد و کاهش هزینه ها

هوشمندسازی گلخانه با plc: بهبود عملکرد و کاهش هزینه ها

در سال‌های اخیر، علاقه فزاینده‌ای به سیستم‌های گلخانه‌ای هوشمند وجود داشته است. در هوشمندسازی گلخانه‌ها، ضمن به‌حداقل‌رساندن مصرف انرژی و اثرات زیست‌محیطی، شرایط بهینه برای رشد گیاهان فراهم می‌شود. یکی از اجزای کلیدی سیستم‌های گلخانه‌ای هوشمند، کنترل‌کننده‌های منطقی قابل‌برنامه‌ریزی (PLC) هستند. در این مقاله، مزایای هوشمندسازی گلخانه با plc و نحوه استفاده از آنها برای بهینه‌سازی رشد گیاه را بررسی خواهیم کرد.


PLC چیست؟


PLC  مخفف Programmable Logic Controller است، یک نوع سیستم کنترل صنعتی است که برای اتوماسیون فرایندهای تولید و ماشین‌آلات در کارخانه‌ها و سایر تنظیمات صنعتی استفاده می‌شود،  PLCها برای انجام وظایف خاصی مانند روشن‌کردن موتور یا باز کردن شیر بر اساس ورودی سنسورها یا سوئیچ‌ها طراحی شده‌اند. آنها را می‌توان با استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی برای کنترل انواع تجهیزات و فرایندهای صنعتی برنامه‌ریزی کرد .
PLC
 ها از چندین جزء کلیدی شامل واحد پردازش مرکزی (CPU)، ماژول‌های ورودی/خروجی (I/O) و رابط‌های ارتباطی تشکیل شده‌اند، CPU مسئول اجرای کنترل برنامه است که معمولاً با یک‌زبان برنامه‌نویسی نوشته می‌شود. ماژول‌های ورودی/خروجی اتصالاتی را برای حسگرها و سایر دستگاه‌های ورودی و همچنین محرک‌ها و سایر دستگاه‌های خروجی فراهم می‌کنند. رابط‌های ارتباطی به  PLC اجازه می‌دهد تا داده‌ها را با دستگاه‌ها و سیستم‌های دیگر در محیط صنعتی مانند رابط‌های انسان و ماشین (HMI)، سیستم‌های کنترل نظارتی و جمع‌آوری داده‌ها (SCADA) و سایرPLC ها مبادله کند.


 Plc به طور گسترده در صنایع مختلفی از جمله خودروسازی، غذا و نوشیدنی، داروسازی و ... استفاده می شود. اما میتواند کاربردهای دیگری مانند هوشمندسازی گلخانه‌ها نیز داشته باشند.


هوشمندسازی گلخانه با plc-1
هوشمندسازی گلخانه با plc چه مزیت هایی به همراه دارد؟


استفاده از PLC ها در گلخانه های هوشمند مزایای متعددی دارد. یکی از مزیت های اصلی آن ها توانایی کنترل چندین متغیر محیطی گلخانه به طور همزمان است. به عنوان مثال، یک PLC می تواند دما، رطوبت، روشنایی و سیستم های آبیاری را همزمان با هم تنظیم کند. این قابلیت تضمین می کند که گیاهان همیشه شرایط رشد بهینه را دریافت می کنند، که می تواند منجر به عملکرد بالاتر و محصولات با کیفیت بهتر شود.
یکی دیگر از مزایای استفاده از PLC ها انعطاف پذیری آنهاست. آنها را می توان به راحتی برنامه ریزی کرد تا با شرایط متغیرهای محیطی مانند تغییرات دما یا رطوبت سازگار شوند. این بدان معنی است که سیستم گلخانه می تواند بدون نیاز به مداخله دستی با شرایط رشد جدید سازگار شود.
در نهایت، PLC ها می توانند به کاهش مصرف انرژی و اثرات مخرب زیست محیطی کمک کنند. با بهینه سازی شرایط رشد در گلخانه، به منظور حفظ محیط ایده آل به انرژِی کمتری نیاز داریم. این امر می تواند منجر به کاهش هزینه های انرژی شود.


بهینه سازی گلخانه با روش plc
آیا فقط با plc می‌توانید گلخانه های خود را مجهز به سیستم هوشمندسازی کنید؟


در حالی که PLC ها یک روش موثر برای ایجاد یک سیستم گلخانه ای هوشمند هستند، اما آنها تنها گزینه برای انتخاب نیستند. در حال حاضر سیستم های هوشمند دیگری مانند سیستم هوشمند پایا 360 وجود دارد که می تواند مزایای مشابهی با هوشمندسازی گلخانه با plc و البته بیشتر از آن ارائه دهد، از جمله مزیت های این سیستم سهولت استفاده از آن میباشد، و به گونه ای طراحی شده است که کاربر پسند باشد و به راحتی از طریق یک برنامه تلفن همراه یا رابط وب قابل کنترل است. این یک ویژگی بسیار مهم برای آن دسته از پرورش دهندگانی است که تجربه کمی در استفاده از سیستم های گلخانه‌ای پیشرفته دارند.


مطالب مرتبط: سامانه هوشمندپایا360 یک محصول دانش‌بنیان در حوزه هوشمندسازی مراکز تولیدی و صنعتی با بروزترین تکنولوژی روز دنیا می‌باشد، تکنولوژی ابری همیشه در دسترس و کاهش هزینه‌های هوشمندسازی و قابلیت توسعه سریع از ویژگی‌های منحصربه‌فرد سامانه هوشمند پایا 360 می‌باشد، با مراجعه به این لینک می‌توانید از محصولات پایا 360 در زمینه هوشمندسازی گلخانه و قیمت سیستم هوشمندسازی گلخانه مطلع شوید.


جمع‌بندی


در این مقاله دررابطه‌با مزیت‌های هوشمندسازی در گلخانه‌ها صحبت کردیم و همان‌طور که دیدیم تعداد این مزیت‌ها متعدد و قابل‌توجه است، از بهبود رشد و عملکرد گیاه گرفته تا کاهش مصرف منابع انرژی. سیستم‌های هوشمندسازی پتانسیل بسیار زیادی را برای بهینه‌سازی شیوه‌های کشاورزی و افزایش تولید مواد غذایی به روشی کارآمد و پایدار ارائه می‌دهند. گلخانه‌های هوشمند با بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته مانند حسگرهای اینترنت اشیا، الگوریتم‌های یادگیری ماشین و قابلیت‌های نظارت از راه دور، تولیدکنندگان را قادر می‌سازند تا تصمیمات مبتنی بر داده اتخاذ کنند و عملیات خود را بادقت و کنترل بیشتری انجام دهند. از آنجایی که با چالش‌های جهانی مرتبط با تغییرات آب‌وهوا و امنیت غذایی روبرو هستیم، واضح است که استفاده از سیستم‌های هوشمند در گلخانه‌ها نقش بسیار مؤثری در آینده کشاورزی ایفا خواهد کرد.


ارتباط با واحد پشتیبانی پایا 360